Διεκδίκηση Δικαιωμάτων

05
Απρίλιος
2017

Η στέγαση των αιτούντων άσυλο είναι βασικός άξονας προστασίας τους από τη ρατσιστική βία

Αυτός είναι ένας από τους λόγους που εξηγούν τη μείωση των περιστατικών ρατσιστικής βίας το 2016 σε σχέση με το 2015, σύμφωνα με την αποτίμηση του Γιώργου Τσαμπρόπουλου, που συντόνισε τη χτεσινή συνέντευξη τύπου που έδωσε το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας. Κατά τη συνέντευξη παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της έκθεσης. Στα σημαντικά που ειπώθηκαν ήταν η ανακοίνωση - εκ μέρους του Υπουργείου Δικαιοσύνης, σειράς μέτρων για την επιμόρφωση των Εισαγγελέων και η πρόταση της ΕΕΔΑ να γίνει συζήτηση στη Βουλή για τα αποτελέσματα της έκθεσης.

Συστάσεις προς την Πολιτεία προκύπτουν από την επεξεργασία των ευρημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, συστήνεται:

Στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης:

Α. Εννιά συστάσεις ως προς τη διαχείριση του ρατσιστικού εγκλήματος

  1. Η υιοθέτηση ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου πρόληψης και αντιμετώπισης των ρατσιστικών εγκλημάτων με ειδική πρόβλεψη για τις περιφερειακές αστυνομικές διευθύνσεις και τα αστυνομικά τμήματα.
  2. Ενίσχυση των Τμημάτων Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας: κατάλληλη στελέχωση, μη μετακίνηση των Διοικητών και υπηρετούντων σε αυτά τα Τμήματα με μεγάλη συχνότητα και αποχή από ταυτόχρονη μετακίνηση μεγάλου τμήματος των υπηρετούντων.
  3. Διεξαγωγή εκπαιδευτικού προγράμματος, με συνδρομή από διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς με εξειδίκευση και εμπειρία στην εκπαίδευση των σωμάτων ασφαλείας και δικαιοσύνης, σταδιακά για το σύνολο των υπηρετούντων της ΕΛ.ΑΣ.
  4. Ενημέρωση των αστυνομικών σχετικά με την υποχρέωση συνδρομής των θυμάτων, παρέμβασης για τη διάσωσή τους και μέριμνας για την παραπομπή τους στις κατάλληλες υπηρεσίες.
  5. Κατάλληλη διάχυση εντός του σώματος των υποχρεώσεων που απορρέουν από την Εγκύκλιο «Η αντιμετώπιση του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και των διακρίσεων κατά την αστυνομική δράση» (8/11/2014). Ρητή επιφόρτιση των Διοικητών των αστυνομικών τμημάτων με τη διάδοση του περιεχομένου της εγκυκλίου.
  6. Κατάλληλη διάχυση της απαγόρευσης επιστροφής αλλοδαπού που είναι θύμα ή ουσιώδης μάρτυρας εγκλήματος με ρατσιστικά χαρακτηριστικά ή ρητορικής του μίσους (ν. 927/1979) και προσέρχεται προς υποβολή καταγγελίας ή αναφορά του περιστατικού στις αρμόδιες αστυνομικές αρχές (άρθρο 41 του Ν. 3907/2011).
  7. Συνεργασία των αστυνομικών τμημάτων όλης της επικράτειας με κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς και μεταναστευτικές κοινότητες για την παροχή ιατρο-κοινωνικής βοήθειας, νομικής συνδρομής και διερμηνείας ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση του θύματος στην αστυνομία.
  8. Έκδοση ειδικής εγκυκλίου για την αξιοπρεπή μεταχείριση ΛΟΑΤΚΙ ατόμων προκειμένου οι αστυνομικοί να έχουν σαφείς οδηγίες και να αποφεύγεται η δευτερογενής θυματοποίηση.
  9. Προστασία των δικαιωμάτων των υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δηλαδή όσων ατόμων και φορέων προωθούν και προστατεύουν τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Β. Ως προς την αντιμετώπιση της αστυνομικής βίας με ρατσιστικό κίνητρο: Υπάρχει ανάγκη για την πρόβλεψη ειδικής διαδικασίας στο πλαίσιο του πειθαρχικού ελέγχου εντός της ΕΛ.ΑΣ. για την ταχύτερη εξέταση αυθαιρεσιών με ρατσιστικό κίνητρο.

Συστάσεις προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης:

  1. Εκπαίδευση των εν ενεργεία εισαγγελικών και δικαστικών αρχών ως προς τη διαχείριση του εγκλήματος μίσους.
  2. Περιορισμός της ύλης των Ειδικών Εισαγγελέων σε συναφή μόνο εγκλήματα και διασφάλιση της εξειδικευμένης διαχείρισης της υπόθεσης από την προανάκριση μέχρι και την έκδοση της απόφασης.
  3. Νομοθετική πρόβλεψη για την προστασία των υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
  4. Επικύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.
  5. Νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου δεδομένου ότι η μη αναγνώριση συμβάλλει καθοριστικά στη δημιουργία στερεοτύπων και αποτελεί εμπόδιο στην πρόσβαση των θυμάτων στη δικαιοσύνη.

Συστάσεις προς το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:

  1. Εκπόνηση οδηγού για την σχολική κοινότητα σχετικά με την κατανόηση και τη διαχείριση περιστατικών βίας με ρατσιστικό, ομοφοβικό και τρανσφοβικό κίνητρο.
  2. Ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου καταπολέμησης της ενδοσχολικής ρατσιστικής, ομοφοβικής και τρανσφοβικής βίας με την έμπρακτη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων.
  3. Προώθηση διαπολιτισμικού και διαθρησκευτικού διαλόγου με σκοπό την άρση στερεοτύπων και προκαταλήψεων.

Προς το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων:

  1. Εκπόνηση οδηγού για τους εργαζομένους στα ΜΜΜ (συμπεριλαμβανομένων των ΚΤΕΛ) για την κατανόηση των υποχρεώσεων σεβασμού κάθε επιβάτη ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκείας, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου.
  2. Πρόβλεψη ειδικών σχετικών ρητρών στις συμβάσεις παραχώρησης δρομολογίων.

Τέλος προς το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής:

Ανάληψη πρωτοβουλιών και λήψη μέτρων που (πέραν των άλλων ευεργετικών τους επιπτώσεων) μπορούν να συμβάλουν στον περιορισμό των εντάσεων μεταξύ προσφυγικών/μεταναστευτικών πληθυσμών, στον περιορισμό των πιέσεων που δέχονται οι τοπικές κοινωνίες (ιδίως των νησιών-σημείων εισόδου), και επομένως στην πρόληψη ή ελαχιστοποίηση των κοινωνικών εντάσεων, που με τη σειρά τους δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για ξενοφοβικές εκδηλώσεις και ρατσιστική συμπεριφορά. Τέτοια μέτρα, ενδεικτικά, είναι:

  1. Σημαντική βελτίωση των συνθηκών υποδοχής και λήψη κατάλληλων μέτρων για τα ευάλωτα άτομα, καθώς και δημιουργία συνθηκών ουσιαστικής ασφάλειας σε όλους τους χώρους φιλοξενίας χωρίς τη μετατροπή τους σε κλειστά κέντρα και δομές.
  2. Ταχύτερη καταγραφή και διαχείριση των αιτημάτων ασύλου όλων των εθνικοτήτων.
  3. Σημαντική αύξηση του αριθμού των ατόμων που μεταφέρονται προς την ενδοχώρα σε κατάλληλες συνθήκες διαβίωσης.

Μπορείτε να διαβάσετε όλη την έκθεση του Δικτύου για το 2016 ΕΔΩ

08
Ιούνιος
2017

Η PRAKSIS ως μέλος του Δικτύου καταγραφής περιστατικών ρατσιστικής βίας χτες στη Βουλή

Η Πρόεδρος της Ειδικής μόνιμης επιτροπής ισότητας, νεολαίας και δικαιωμάτων του ανθρώπου, Αφροδίτη Σταμπουλή, κάλεσε χτες μέλη του Δικτύου καταγραφής περιστατικών ρατσιστικής βίας σε συζήτηση με τους βουλευτές και τις βουλευτίνες που συμμετέχουν. Το θέμα αφορούσε τα πορίσματα και τις συστάσεις της ετήσιας έκθεσης του 2016, όπως αυτά είχαν μάλιστα παρουσιαστεί πρόσφατα σε συνέντευξη τύπου που είχαμε διοργανώσει τα μέλη του Δικτύου στην ΕΣΗΕΑ. Η PRAKSIS συνηγόρησε στα πορίσματα με τις δικές της καταγραφές από τις δομές σε Αθήνα και Πάτρα. Η Ντίνα Βαρδαραμάτου, Συντονίστρια Προγραμμάτων Αθήνας της PRAKSIS, δήλωσε ότι κυρίαρχη αιτία των περιστατικών βίας που κατέγραψε η οργάνωση ήταν η εθνοτική καταγωγή, ανέδειξε την ανάγκη για συστηματικότερη καταγραφή και παράλληλα τη θετική επίδραση που έχουν στην αποτροπή της βίας τα προστατευμένα περιβάλλοντα που παρέχονται στο πρόγραμμα της μετεγκατάστασης και των δομών φιλοξενίας της οργάνωσης. Αναφέρθηκε για ακόμα μια φορά στην κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας καταγγέλλοντας και την ίδια τη δήλωση και τις επιπτώσεις που έχουν προκύψει από την εφαρμογή της και υπογράμμισε την ανάγκη να κλείσουν όλα τα καμπ και να επιταχυθούν οι διαδικασίες ένταξης των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων.

Σε δευτερολογία η Μαριανέλλα Κλώκα, Υπεύθυνη Διεκδίκησης Δικαιωμάτων της οργάνωσης, έθεσε στη διάθεση των βουλευτών της επιτροπής τα αποτελέσματα του έργου REACT, που επικεντρώθηκε στις καταγραφές διακρίσεων στο χώρο της εργασίας. Απαντώντας σε σχόλιο βουλευτίνας εξήγησε ότι η PRAKSIS δεν επιθυμεί να υποκαταστήσει το ελληνικό κράτος, αντίθετα αναλαμβάνει να στηρίξει πληθυσμούς που παγιδεύονται σε πολιτικές που έχουν ως συνέπεια τη στέρηση βασικών δικαιωμάτων συνανθρώπων μας και πως μακροπρόθεσμος στόχος είναι η αυτοκατάργηση της οργάνωσης, κάνοντας αναφορά σε λόγια του εκλειπόντα Προέδρου της οργάνωσης, Τζανέτου Αντύπα.

 

Με αφορμή τα σχόλια του Κωνσταντίνου Κατσίκη, βουλευτή ΑΝΕΛΛ και του βουλευτή της ΧΑ, Γιάννη Αϊβατίδη, η PRAKSIS σχολιάζει το εξής: Είναι πολύ σημαντικό όλοι οι εκπρόσωποι ενός Δημοκρατικού πολιτεύματος, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία, να δείχνουν στην πράξη ότι υπηρετούν το αξίωμα με αξιοπρέπεια, σεβασμό στο διάλογο και συνείδηση υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε άλλη περίπτωση συμβάλλουν σημαντικά στην απαξίωση και του ίδιου του θεσμού που υπηρετούν και των ίδιων τους των εαυτών από την ελληνική κοινωνία.

 

Εδώ μπορείτε να δείτε το βίντεο όλης της συζήτησης που έλαβε χώρα χτες στη Βουλή των Ελλήνων

26
Ιούνιος
2017

H PRAKSIS στην 1η ημερίδα του προγράμματος NIEM της ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ (20/6/2017)

Σχετικά με τις προηγούμενες τοποθετήσεις των εκπροσώπων των φορέων και των Υπουργείων για ζητήματα υποδοχής και ένταξης:


Α) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Παρά τα κενά και την έλλειψη προετοιμασίας του συστήματος υποδοχής στα σχολεία, κρίνουμε ως ικανοποιητική και σίγουρα στη σωστή κατεύθυνση την προσπάθεια του Υπουργείου να ενταχθούν τα προσφυγόπουλα στα σχολεία. Ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς - σε συνεργασία με τον Συνήγορο του Παιδιού και ένα δίκτυο 15 ΜΚΟ στο οποίο συμμετέχουμε – επιχειρήσαμε να συγκεντρώσουμε στοιχεία από όλες τις δομές της οργάνωσης όπου στεγάζονται ασυνόδευτα παιδιά, με στόχο να αποτυπωθεί σε ειδικά σχεδιασμένο ερωτηματολόγιο το τοπίο ως προς α) τα προβλήματα, β) τις καλές πρακτικές και γ) προτάσεις/συστάσεις για τη νέα σχολική χρονιά, με έμφαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η έκθεση θα είναι διαθέσιμη μέσα στις επόμενες 2 εβδομάδες.


Β) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ: Από το φθινόπωρο του 2015 μέχρι σήμερα παρατηρούμε έλλειψη βούλησης να αναλάβει το συγκεκριμένο Υπουργείο τον συντονισμό που απαιτείται ώστε οι δράσεις που έγιναν και θα γίνουν να είναι μέρος ενός γενικότερου πλάνου, να διευκολυνθούν οι διαδικασίες όπου αυτό χρειάζεται και να αποφευχθεί η αλληλοκάλυψη. Το γεγονός ότι το Υπουργείο εφάρμοσε την κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας από τον Μάρτιο του 2016 και την υπερασπίζεται με δημόσιες δηλώσεις διαρκώς ενώ η οργανωμένη κοινωνία των πολιτών την έχει καταγγείλει δείχνει ότι δεν υπάρχει σύμπνοια ΜΚΟ και κράτους ως προς την πολιτική κατεύθυνση που επιχειρεί η ΕΕ γενικά και η Ελλάδα. Παρόλα αυτά κρίνουμε ότι σε πολλά σημεία στο πεδίο θα μπορούσε να υπάρχει συντονισμός στη δουλειά που γίνεται στα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης αλλά και σε γενικότερα ζητήματα ένταξης των προσφύγων και των μεταναστών.


Γ) AMIF: τα αρμόδια Υπουργεία και η διαχειριστική αρχή όφειλαν να σχεδιάσουν μαζί ή έστω να ακούσουν τις οργανώσεις και τους φορείς που σήμερα έχουν δομές που αφορούν μεταναστευτικό και προσφυγικό. Αυτό το κενό στο σχεδιασμό δημιουργεί έλλειψη εμπιστοσύνης και άλλες δυσκολίες στη συνεργασία αλλά και στο μέλλον των υφιστάμενων δομών, οι οποίες δυστυχώς θα φανούν άμεσα.


Δ) ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ: Η πολύμηνη παραμονή των αιτούντων άσυλο σε καθεστώς γεωγραφικού περιορισμού, οι αρνητικές επιδόσεις αιτημάτων ασύλου, οι επισφαλείς συνθήκες διαβίωσης οδηγούν στη συσσώρευση απογοήτευσης και θυμού και σε συνδυασμό με τη συσσώρευση κινδύνων και αρνητικών εμπειριών καθόλη τη διάρκεια του ταξιδιού επιβαρύνουν ψυχολογικά τον ψυχισμό. Ως εκ τούτου η αντιμετώπιση περιστατικών ψυχικής υγείας είναι καθημερινότητα για μας και στα σημεία υποδοχής και στους ξενώνες φιλοξενίας. Σε πολύ βαριά περιστατικά ψυχικής υγείας έχει παρατηρηθεί σημαντικό κενό όσον αφορά την ανάγκη νοσηλείας, αλλά και τη μετέπειτα διασύνδεσή τους με κατάλληλες δομές φιλοξενίας. Ζητάμε από τον ΓΓ Ψυχικής Υγείας να συντονίσει τις αρμόδιες υπηρεσίες και τους φορείς με στόχο να καλυφθούν αυτά τα κενά, τα οποία αν και λίγα, επιδρούν με τρόπο αρνητικό στις προσπάθειες ένταξης αλλά κυρίως ως κοινωνία αναδεικνύουν την αδυναμία μας να υποστηρίξουμε τους ψυχικά πάσχοντες, που αιτούνται διεθνή προστασία στη χώρα μας.

 

Ως προς τις δράσεις της οργάνωσης σε σχέση με την ένταξη λειτουργεί για μας το σχήμα μιας προσέγγισης που έχει τους εξής άξονες:


ΣΤΕΓΑΣΗ
ΥΓΕΙΑ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ
ΝΟΜΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ
Αυτοί οι άξονες πλαισιώνονται από εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης (πχ Οι λέξεις μετράνε – για τη λανθασμένη χρήση του όρου λαθρομετανάστης) και μεθοδευμένη άσκηση πίεσης για την αλλαγή σε επίπεδο δικαιωμάτων.

Ενδεικτικά αναφερόμαστε σε μια σειρά προγραμμάτων και δράσεων που έχει υλοποιήσει ή υλοποιεί φυγόκεντρα προς την κοινωνία η οργάνωση για την ένταξη μεταναστών και προσφύγων:

• Πολυοδηγός για μετανάστες και μετανάστριες.
• Ραδιοφωνικές εκπομπές σε συνεργασία με το ραδιοσταθμό ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ.
• Ενδυνάμωση των παιδιών των ξενώνων για την αποφυγή σχολικής διαρροής.
• Baddy system / mentorship: έλληνες και ελληνίδες που γίνονται μέντορες των παιδιών στην προσπάθειά τους να τους μάθουν την ελληνική κοινωνία και να τα βοηθήσουν να ενταχθούν καλύτερα και γρηγορότερα σε αυτήν.
• Μέσα από τα μάτια τους – παιδικό βιβλίο με 12 ιστορίες ασυνόδευτων παιδιών στα ελληνικά.
• Ένα μικρό παιδί / ένα μεγάλο ταξίδι – θεατρικό που έφτιαξαν και έπαιξαν ασυνόδευτα παιδιά των ξενώνων μας.
• Γνωριμία με τις γειτονιές που βρίσκονται οι ξενώνες των ασυνόδευτων παιδιών (ιδιωτικά και δημοτικά σχολεία, δημοτικά συμβούλια, αθλητικοί σύλλογοι, μουσεία, εκπαιδευτικοί χώροι.
• Στενή συνεργασία με τις άλλες οργανώσεις για διαρκή επιτήρηση προβλημάτων.
• Συνεντεύξεις σε ΜΜΕ Αθήνας, Πάτρας, Θεσσαλονίκης και νησιών που βοηθούν το ευρύ κοινό να πληροφορηθεί τα οφέλη της ένταξης.
• Ντοκιμαντέρ με θέμα ασυνόδευτοι ανήλικοι – κέντρο φιλοξενίας στέγη+
• Μεικτές αθλητικές συναντήσεις μεταξύ ασυνόδευτων παιδιών και γηγενούς πληθυσμού.
• Εκθέσεις με έργα των παιδιών που γίνονται στις γειτονιές των ξενώνων.

04
Ιούλιος
2017

Η PRAKSIS για την εμπορία ανθρώπων στην ειδική επιτροπή της Βουλής

Με αφορμή τη συζήτηση στην υποεπιτροπή για την καταπολέμηση της εμπορίας και της εκμετάλλευσης ανθρώπων στην ειδική μόνιμη επιτροπή ισότητας, νεολαίας και δικαιωμάτων του ανθρώπου στο ελληνικό κοινοβούλιο, η Μαρία Μουδάτσου τοποθετείται εκ μέρους της PRAKSIS, μεταφέροντας την εμπειρία από το πεδίο η οποία επιβεβαιώνει πολλά από τα πορίσματα της ειδικής έκθεσης του UNODC.

 

Δειτε το σχετικό video

05
Ιούλιος
2017

Συνήγορος του Πολίτη: να διευκολυνθούν άμεσα οι χορηγήσεις ΑΜΚΑ σε αιτούντες άσυλο και ανασφάλιστους ανηλίκους

Στις 27 Μαρτίου 2017 η PRAKSIS κατέθεσε εκτενή αναφορά στο Συνήγορο του Πολίτη με θέμα τις δυσκολίες χορήγησης ΑΜΚΑ σε αιτούντες διεθνούς προστασίας και ανήλικους αλλοδαπούς. Η έκθεση περιλάμβανε στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την εμπειρία των εργαζομένων στους 16 ξενώνες ανοιχτής φιλοξενίας ασυνόδευτων παιδιών καθώς και από τα πολυϊατρεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα ποσοστό περίπου 25% των ασυνόδευτων παιδιών που φιλοξενούνται στους ξενώνες μας δεν έχουν αποκτήσει ΑΜΚΑ, καθώς τα ΚΕΠ αρνούνται να χορηγήσουν, ερμηνεύοντας διαφορετικά τη νομοθεσία. Όπως μας ενημέρωσε ο Συνήγορος του Πολίτη η αναφορά ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά παραπόνων που είχαν κατατεθεί και από άλλες πηγές για το συγκεκριμένο θέμα.

Κατόπιν ενδελεχούς εξέτασης του θέματος, ο Συνήγορος του Πολίτη προέβη στη συγγραφή και δημοσιοποίηση αντίστοιχης έκθεσης προς τα Υπουργεία Εργασίας, Υγείας και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Αφού περιγράφεται εκτενώς το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε με τα ΚΕΠ, γίνεται αναφορά στην ισχύουσα νομοθεσία, καταγράφονται συγκεκριμένες διαπιστώσεις του Συνηγόρου και συμπεριλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις ως εξής:

1) Να διερευνηθεί αν χρειάζεται να εκδοθούν, χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, νέες οδηγίες για τη χορήγηση ΑΜΚΑ από τα ΚΕΠ. Σε αντίθετη περίπτωση, με σχετικό έγγραφο να αποσαφηνιστεί η σχετική υπηρεσιακή υποχρέωση των ΚΕΠ να εφαρμόζουν την κείμενη νομοθεσία, εκδίδοντας ΑΜΚΑ, όταν ζητείται και να τονιστεί ότι η παραβίαση της εν λόγω υποχρέωσης συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα που επισύρει κυρώσεις.

2) Να ενημερωθούμε από το Υπουργείο Υγείας σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία έκδοσης ΚΥΠΑ ώστε να εργοποιηθεί η εναλλακτική του ΑΜΚΑ νομιμοποίηση της πρόσβασης σε δωρεάν υπηρεσίες υγείας στους προβλεπόμενους ωφελούμενους, να εκτονωθεί η ανάγκη έκδοσης ΑΜΚΑ και να αποσυμφορηθούν οι υπηρεσίες των ΚΕΠ.

Την έκθεση υπογράφουν οι Βοηθοί Συνήγοροι του Πολίτη, Χρήστος Ιωάννου και Γιώργος Μόσχος.

Παρόλα αυτά παρατηρούμε ότι ακόμα και σήμερα οι διαδικασίες χορήγησης ΑΜΚΑ είναι εξαιρετικά δύσκολες και μάλιστα πιο δύσκολες από πριν καθώς τα ΚΕΠ που ερμήνευαν σωστά τη νομοθεσία και χορηγούσαν ΑΜΚΑ, τελευταία δηλώνουν αδυναμία. Υπάρχουν περιπτώσεις ασυνόδευτων παιδιών που χρήζουν άμεσα σοβαρές ιατρικές εξετάσεις και δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν γιατί τα νοσοκομεία ακόμα και στις περιπτώσεις των παιδιών ζητούν ΑΜΚΑ. Σε ένα κράτος που περηφανεύεται, εν μέσω της κρίσης, για τον τρόπο με τον οποίο διευκολύνει την παροχή υπηρεσιών υγείας σε αιτούντες άσυλο, ανασφάλιστους και ανήλικους, είναι επιβεβλημένο να λυθεί αυτό το φαινομενικά απλό γραφειοκρατικό πρόβλημα καθώς κρύβει πίσω του εξαιρετικές δυσκολίες που αφορούν σημαντικά προβλήματα υγείας.

Αναμένουμε από τα αρμόδια Υπουργεία να κάνουν άμεσα τις σωστές κινήσεις, ώστε να λυθεί το θέμα.

01
Αύγουστος
2017

Κοινή επιστολή 21 οργανώσεων για τη στέγαση αναγνωρισμένων προσφύγων

Αθήνα, 1/8/2017


Προς:
Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Μουζάλα
Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Αλέξη Χαρίτση


Κοινοποίηση:
Αντιπρόσωπο της Ύπατης Αρμοστείας στην Ελλάδα κ. Philippe Leclerc

 

ΘΕΜΑ: Ζητήματα στέγασης αναγνωρισμένων προσφύγων

 

Η αύξηση των ποσοστών χορήγησης προσφυγικού καθεστώτος και επικουρικής προστασίας στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, η οποία είναι φυσικά ιδιαίτερα θετική, επιβάλλει τον άμεσο σχεδιασμό και την εφαρμογή πολιτικών ένταξης των αναγνωρισμένων προσφύγων.[1] Η ένταξη των προσφύγων στην κοινωνία μας είναι νομική υποχρέωση της Πολιτείας, η οποία πρέπει να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα ώστε να διευκολύνει αυτή την εξαιρετικά δύσκολη για τους πρόσφυγες διαδικασία, ενώ οφείλει ταυτόχρονα να αποτελεί και πολιτική προτεραιότητα που, πέραν από τις τυπικές προϋποθέσεις, να παρέχει και ουσιαστικές προϋποθέσεις ένταξης τους πληθυσμού στον κοινωνικό ιστό της χώρας.


Σήμερα καταγράφονται πολλά προβλήματα στο πεδίο της ένταξης. Οι διοικητικές διαδικασίες σε ό,τι αφορά τη χορήγηση ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, κάρτας ανεργίας, τραπεζικών λογαριασμών κ.λπ. παραμένουν εξαιρετικά αναποτελεσματικές, ενώ τα προγράμματα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας και σύνδεσης με την αγορά εργασίας παραμένουν αποσπασματικά και ανεπαρκή, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται ακόμα περισσότερο η δυνατότητα ένταξης για τον συγκεκριμένο πληθυσμό.


Ως προς την στέγαση, το πρόγραμμα στέγασης της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες αφορά μόνο αιτούντες άσυλο (είτε αυτούς που θα μείνουν στην Ελλάδα είτε αυτούς που θα μετεγκατασταθούν σε άλλες χώρες της ΕΕ) και δεν περιελάμβανε, αρχικά, καμία πρόβλεψη για την τύχη των ανθρώπων αυτών από τη στιγμή που θα λαμβάνουν προσφυγικό καθεστώς ή επικουρική προστασία.


Λόγω του υψηλού αριθμού χορήγησης καθεστώτος σε επωφελούμενους του προγράμματος, το πρόγραμμα της Ύπατης Αρμοστείας δίνει πλέον παράταση στη στέγαση των αναγνωρισμένων προσφύγων για ένα μήνα, με δυνατότητα επέκτασης μέχρι έξι μήνες κατόπιν εξατομικευμένης κρίσης που θα τεκμηριώνει την ευαλωτότητα. Μετά από αυτό το διάστημα, οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει κυριολεκτικά να «πεταχτούν στο δρόμο».


Συγκεκριμένα βάσει των επικαιροποιημένων στοιχείων, 1.014 άτομα που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα στέγασης της ΥΑ έχουν ήδη λάβει καθεστώς, εκ των οποίων οι περισσότεροι διαμένουν σε προγράμματα που υλοποιούνται από τους συνυπογράφοντες φορείς. Οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει σταδιακά, και πάντως το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους, να εγκαταλείψουν τη στέγη που τους έχει παρασχεθεί. Σημειωτέον δε ότι οι οργανώσεις αδυνατούν να καλύψουν τις στεγαστικές ανάγκες με ίδιους πόρους.


Πρόταση:


Ως πρόγραμμα-γέφυρα για αυτόν τον πληθυσμό προτείνουμε να χρησιμοποιηθεί η πρόβλεψη που ήδη υπάρχει στο εθνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, για παροχή επιδόματος στέγασης, συνδυαζόμενου με ένα πλέγμα υπηρεσιών ένταξης και γλωσσομάθειας, σε νόμιμα διαμένοντες πολίτες τρίτων χωρών (στους οποίους περιλαμβάνονται και οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες).[2]


Παρότι το πρόβλημα γίνεται όλο και επιτακτικότερο, η σχετική δράση δεν έχει προκηρυχθεί ακόμα κινδυνεύοντας να αφήσει ένα κενό που οι οργανώσεις θα αδυνατούν να διαχειριστούν με ίδιους πόρους. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι η προκήρυξη και υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης αποτελεί προτεραιότητα για την ομαλή ένταξη των ανθρώπων αυτών στην ελληνική κοινωνία και ζητούμε τις άμεσες ενέργειές σας για την επίτευξη βιώσιμης λύσης.


Συνυπογράφοντες φορείς (αλφαβητικά):

1. Αλληλεγγύη – SolidarityNow
2. ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων
3. Άνεμος Ανανέωσης
4. ΑΝΤΙΓΟΝΗ - Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία , την Ειρήνη και τη Μη Βία
5. Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
6. Ελληνικό Φόρουμ Προσφύγων
7. Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών
8. Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες
9. Ηλιακτίδα
10. Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
11. Κάριτας Ελλάς
12. Κέντρο Ημέρας ΒΑΒΕΛ
13. ΜΕΛΙΣΣΑ, Δίκτυο Μεταναστριών στην Ελλάδα
14. ΜΕΤΑδραση, Δράση για τη Μετανάστευση και την Ανάπτυξη
15. ΜΚΟ Αίτημα
16. ΠΕΡΙΧΩΡΗΣΙΣ
17. Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών Δήμου Αθήνας
18. Generation 2.0 for Rights, Equality & Diversity
19. Help Refugees
20. JRS Greece
21. PRAKSIS – Προγράμματα Ανάπτυξης, Κοινωνικής Στήριξης και Ιατρικής Συνεργασίας


[1] Ενδεικτικά, βάσει των στατιστικών της Υπηρεσίας, εντός του 2016, 2.467 άτομα έλαβαν προσφυγικό καθεστώς και 245 επικουρική προστασία, ενώ εντός του 2017, 3.791 άτομα έλαβαν προσφυγικό καθεστώς και 305 επικουρική προστασία, http://asylo.gov.gr/wp-content/uploads/2017/07/Greek_Asylum_Service_Statistical_Data_GR.pdf .


[2] Βλ. http://asylo.gov.gr/wp-content/uploads/2016/12/Programme_2014GR65AMNP001_4_4_el.pdf , σελ. 15.

 

05
Δεκέμβριος
2017

Η PRAKSIS στο 29ο Πανελλήνιο Συνέδριο AIDS: βράβευση του Τζανέτου Αντύπα και παρουσίαση προτάσεων για την πρόσβαση στα φάρμακα

H PRAKSIS ήταν παρούσα και φέτος στο 29ο Πανελλήνιο Συνέδριο AIDS. Η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS και η οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου αποφάσισαν να τιμήσουν φέτος την μνήμη του Τζανέτου Αντύπα, απονέμοντας τιμητική πλακέτα για την σημαντική συνεισφορά του ως πρωτοπόρου στην αντιμετώπιση του HIV/AIDS και των ηπατιτίδων, από την πλευρά της Κοινωνίας Πολιτών. Την πλακέτα παρέλαβε η οικογένειά του.


Στο τραπέζι των Μ.Κ.Ο. παρουσιάστηκαν οι προτάσεις της οργάνωσης για τη βελτίωση της πρόσβασης στο φάρμακο, μέσα από διαθέσιμα εργαλεία καθώς και δράσεις που έτρεξαν το 2017, με κύρια την πρωτοβουλία της PRAKSIS για τη δημιουργία συνεργατικής πλατφόρμας έρευνας και ανάπτυξης φαρμάκου ανοιχτού κώδικα (open source).


Περιγράψαμε την καταγωγή του HIV συνεχούς (διάγνωση, διασύνδεση με το σύστημα υγείας, χορήγησης αγωγής, επίτευξη μη ανιχνεύσιμου ιικού φορτίου) από το μοντέλο Tanahashi του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Με αυτό τον τρόπο υπογραμμίστηκαν οι διαστάσεις της διαθεσιμότητας, προσβασιμότητας και προσιτότητας του φαρμάκου ως καθοριστικών παραγόντων αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων για τον HIV. Πάνω σε αυτό το σχήμα τοποθετούνται δράσεις της Κοινωνίας Πολιτών, ακτιβιστών, ασθενών, κυβερνήσεων αλλά και φαρμακοβιομηχανίας με τις οποίες επιχειρείται η υπέρβαση αυτών των προβλημάτων.


Δράσεις σχετικά με την πρόσβαση σε φάρμακα για τον HIV που παρουσιάσαμε


- Επέκταση πατεντών: Η PRAKSIS μαζί με περισσότερες από 30 οργανώσεις υποστήριξε το αίτημα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατάργηση της επέκτασης πατεντών, με αφορμή τις πατέντες που συνεχίζουν να καλύπτουν το φάρμακο Truvada σε αρκετές χώρες της Ευρώπης πέραν των είκοσι χρόνων.


- Θεραπείες: Βολιδοσκοπήσαμε την πληθώρα παλιών και νέων φαρμάκων που έρχονται για τον HIV και τους τρόπους που οι κυβερνήσεις μπορούν να τα εντάξουν με ολιστικό και βιώσιμο τρόπο στην αποζημίωση. Διαπραγματεύσεις σε εθνικό επίπεδο και κοινές διαπραγματεύσεις με τη συμμετοχή περισσότερων κρατών-μελών, αλλά και η υπάρχουσα νομοθεσία στην ΕΕ για κοινή προμήθεια φαρμάκων αποτελούν εργαλεία που σε κάποιο βαθμό ήδη παράγουν αποτελέσματα σε άλλες κατηγορίες φαρμάκων και ίσως είναι καιρός να χρησιμοποιηθούν και για τα φάρμακα του HIV/AIDS.


- Πρόληψη: H χαμηλή πολιτική βούληση και οι εμπορικές στρατηγικές της φαρμακοβιομηχανίας σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές, τόσο των πρωτοτύπων όσο και των γενοσήμων, δημιουργούν ένα μωσαϊκό από γκρίζες ζώνες στην προμήθεια PrEP στην Ευρώπη. Όπως εγκαίρως επεσήμανε η PRAKSIS, η ανάγκη εναρμόνισης σε επίπεδο ΕΕ με τη δημιουργία εθνικών προγραμμάτων χορήγησης δωρεάν PrEP και ο ρόλος των γενοσήμων σε χαμηλές τιμές, πρέπει να γίνουν μέρος των πολιτικών γι’ αυτό το όπλο πρόληψης που διαθέτουμε στη φαρέτρα μας.


Κλείνοντας, παρουσιάσαμε και προσκαλέσαμε το κοινό στην πρωτοβουλία της PRAKSIS με τη συνεργασία της Εταιρείας Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα (ΕΕΛΛΑΚ) για τη δημιουργία συνεργατικής πλατφόρμας παραγωγής φαρμάκου ανοιχτού κώδικα. «Ο ανοιχτός κώδικας επιταχύνει τη διαδικασία της έρευνας και ανάπτυξης, την κάνει πιο οικονομική - καθώς αποφεύγονται πανομοιότυπες έρευνες - και διασφαλίζει ευρεία πρόσβαση καθώς παρακάμπτονται οι αποκλειστικότητες στην αγορά και στα δεδομένα», όπως επεσήμανε ο Απόστολος Καλογιάννης, από το τμήμα Διεκδίκησης Δικαιωμάτων της PRAKSIS. Αρκετοί ερευνητές έχουν ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και η πλατφόρμα ξεκινά σύντομα με τη δημιουργία ομάδων εργασίας.

29
Μάρτιος
2019

Συνάντηση εργασίας για την PrEP: οι θέσεις της PRAKSIS

Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2019

Οι αρχές μας

  • Η δωρεάν παροχή κοινωνικών και ιατρικών υπηρεσιών στους τομείς της θεραπείας, της πρόληψης, της εκπαίδευσης, της υγειονομικής υποδομής για όλους τους συνανθρώπους μας.
  • Η προώθηση της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού.
  • Η μαρτυρία και η κατά περίπτωση καταγγελία της κατάστασης των κοινωνικών ομάδων σε κίνδυνο.

Διαφάνεια

Σεβόμενοι τις αρχές της λογοδοσίας και της διαφάνειας, δημοσιεύουμε την τελευταία διετή αναφορά δράσης μας.

Ετήσια Αναφορά Δράσης

Επικοινωνία

  • Στουρνάρη 57, 10432, Αθήνα (Κεντρικά Γραφεία)
  • Τ 210 520 5200, F 210 520 5201

Κατεβάστε την εφαρμογή PRAKSIS για iPhone & Android

apple storegoogle play