Διεκδίκηση Δικαιωμάτων

12
Σεπτέμβριος
2016

Διήμερη συζήτηση για τις υπηρεσίες υγείας και το φάρμακο στη Σόφια

Πραγματοποιείται από σήμερα διήμερο συνέδριο στη Σόφια με θέμα "Συνεργασία κεντρο-ανατολικής Ευρώπης: ένας τρόπος να βελτιωθεί η πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας". Πρόκειται για μια πρωτοβουλία της οργάνωσης Patient Access Partnership. Στο συνέδριο θίγονται σημαντικά ζητήματα πολιτικής για την πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και στο φάρμακο.

Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση για τη Δημόσια Υγεία (EPHA) είναι μεταξύ των εισηγητών σε πάνελ του συνεδρίου με θέμα: "Η σημερινή κατάσταση: μετρώντας την πρόοδο των δράσεων της ΕΕ για τη βελτίωση της πρόσβασης". Αυτό το τραπέζι εργασίας επιθυμεί να διερευνήσει την κατάσταση στις χώρες σε σχέση με την εφαρμογή πολιτικών που αποσκοπούν στη βελτίωση της πρόσβασης και να καταγράψει τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πληθυσμοί.

Υπενθυμίζουμε ότι η PRAKSIS είναι μέλος της EPHA.

links: http://pactconference.eu/

20
Σεπτέμβριος
2016

Προτάσεις της PRAKSIS για μια πιο αποτελεσματική και διαφανή Επιτροπή Κοινωνικού Διαλόγου του ΚΕΕΛΠΝΟ με την κοινωνία των πολιτών

Στα τέλη Αυγούστου η PRAKSIS μαζί με άλλες ΜΚΟ δέχθηκε πρόσκληση συνάντησης για την επαναλειτουργία της Επιτροπής Κοινωνικού Διαλόγου του ΚΕΕΛΠΝΟ. Θυμίζουμε ότι η Επιτροπή αυτή λειτουργούσε ως γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του Οργανισμού και των ΜΚΟ που ασχολούνταν με θέματα HIV/AIDS για αρκετά χρόνια μέχρι το 2012. Οι διώξεις των οροθετικών γυναικών, που συνόδευσαν την εφαρμογή της Υπουργικής Διάταξης 39α, επί Υπουργείας Ανδρέα Λοβέρδου στο Υγείας και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στο Προστασίας του Πολίτη, και κυρίως ο ρόλος που διαδραμάτισε το ΚΕΕΛΠΝΟ σε αυτές, έκαναν την PRAKSIS να αναστείλει εγγράφως τη συμμετοχή της στην εν λόγω επιτροπή. Από τότε μετράμε με την κατάργηση της Υπουργικής Απόφασης, με τη δημόσια συγνώμη του νυν Προέδρου αλλά και με την μη απόδοση ευθυνών στην τότε ηγεσία του οργανισμού από τη Δικαιοσύνη (παρά την υποβολή μήνυσης κατά παντός υπευθύνου από την PRAKSIS και άλλες ΜΚΟ).
Αναρτάμε σήμερα στο διαδίκτυο το περιεχόμενο της επιστολής-απάντησης της PRAKSIS στην πρόσκληση του νυν Προέδρου του ΚΕΕΛΠΝΟ, όπου θίγονται ζητήματα νομοθεσίας, πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κοινωνικού Διαλόγου, διαφάνειας και λογοδοσίας. Πιστεύουμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα είναι σε αυτή τη φάση πιο εφικτή η συνεργασία αλλά και η επιτήρηση που μπορεί να ασκήσει η κοινωνία των πολιτών στον Οργανισμό.

 

<< Όπως ίσως γνωρίζετε, η οργάνωσή μας με επιστολή της αποφάσισε να αναστείλει τη συμμετοχή της στις εργασίες της Επιτροπής Κοινωνικού Διαλόγου με αφορμή τα γεγονότα του 2012 και τη στάση του ΚΕΕΛΠΝΟ (του Δ.Σ., της Διεύθυνσης αλλά και ορισμένων εργαζομένων γιατρών) κατά την απόφαση και υλοποίηση της Υπουργικής Απόφασης 39α, του τότε Υπουργού Υγείας, Ανδρέα Λοβέρδου. Ο Οργανισμός του οποίου σήμερα είστε Πρόεδρος, έδωσε κατά τη γνώμη μας λανθασμένη γνωμοδότηση και στη συνέχεια στήριξε και επιχειρησιακά τον υποχρεωτικό έλεγχο για HIV σε γυναίκες χρήστριες αλλά και τρανσέξουαλ στο κέντρο της Αθήνας και στη συνέχεια και στη Θεσσαλονίκη.

Βεβαίως σήμερα η εν λόγω διάταξη δεν ισχύει. Παρόλα αυτά η υφιστάμενη νομοθεσία εξακολουθεί να μην θωρακίζει πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα, ούτε τη δημόσια υγεία. Έχουμε πολλές φορές καταθέσει (και στο Υπουργείο Υγείας και στο ΚΕΕΛΠΝΟ αλλά και στον Τύπο) τις θέσεις της PRAKSIS για τις αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν έτσι ώστε και η χώρα να έχει το απαραίτητο νομικό οπλοστάσιο απέναντι στις επιδημίες αλλά και οι επιχειρήσεις που αφορούν τη δημόσια υγεία να μπορούν να εξασφαλίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και την απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών στα απαραίτητα για τη ζωή τους φάρμακα.

Για την PRAKSIS δεν υπάρχει καμία σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ δημόσιας υγείας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ευελπιστούμε επομένως ότι αυτή σας η πρόσκληση βρίσκει τον Οργανισμό σε μία φάση που έχοντας κάνει την αυτοκριτική του (πράξη γενναία, ανθρώπινη και ουσιαστική εκ μέρους σας η οποία σας τιμά ως επιστήμονα, ως δάσκαλο και πάνω απ’ όλα ως άνθρωπο), μπορεί πια να εισηγηθεί και να υπερασπιστεί γενναιότερες πολιτικές και να προσπαθήσει να χτίσει ξανά τη γέφυρα με την κοινωνία των πολιτών και τις ευάλωτες ομάδες.

Από την άλλη πλευρά, έχοντας συμμετάσχει σε κάθε συνάντηση της Επιτροπής Κοινωνικού Διαλόγου, υπάρχουν κατά τη γνώμη μας σημεία (τα οποία και στο παρελθόν είχαμε θέσει για την ουσιαστικότερη λειτουργία της επιτροπής αλλά ποτέ δεν εισακουστήκαμε) που χρειάζεται να επανακαθοριστούν και αυτά αφορούν:

 

α) Την κατεύθυνση/προοπτική της Επιτροπής: η Επιτροπή ήταν κατεξοχήν «διαλόγου» (όπως σοφά είχε επιλεγεί το όνομά της για τα όσα τελικά φάνηκε εκ του αποτελέσματος και των γεγονότων που διαδραματίστηκαν ότι επιδίωκε να πετύχει) και όχι λήψης της όποιας απόφασης ουσιαστικής συνεργασίας. Ο διάλογος είναι πάντα ένα σημαντικό μέσον επίγνωσης των προβλημάτων και των θέσεων των πλευρών που συμμετέχουν (ΚΕΕΛΠΝΟ - Κοινωνία των Πολιτών).
α.i) Στην περίπτωση που το ενδιαφέρον σας εκ νέου είναι αυτό, δηλαδή να λειτουργήσει μια Επιτροπή Κοινωνικού Διαλόγου, θα θέλαμε να σας προτείνουμε να επαναξιολογήσετε το ρυθμό συναντήσεων που κατά το παρελθόν ήταν μηνιαίος, δίνοντας ένα μεγαλύτερο διάστημα μεταξύ της μιας συνάντησης με την άλλη.
α.ii) Αντίθετα, αν στο νέο σας σχεδιασμό η Επιτροπή μπορεί να ανέβει ένα επίπεδο και να γίνει επιτροπή π.χ. Ενημέρωσης και Συνεργασίας, το οποίο ίσως να είναι και το πιο ενδιαφέρον δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε ως ελληνική κοινωνία σε θέματα υγείας, τότε βεβαίως ο μηνιαίος ρυθμός θα είχε ενδιαφέρον.

β) Τη στελέχωση της Επιτροπής: στη δεύτερη περίπτωση της μετάβασης της Επιτροπής σε Ενημέρωσης και Συνεργασίας είναι σημαντικό να επανεξετάσετε τη στελέχωση και εκπροσώπηση του Οργανισμού σας, καθώς παρατηρήθηκε στο παρελθόν να υπάρχουν καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων και να οδηγούμαστε από μήνα σε μήνα χωρίς ουσιαστική πρόοδο στις εργασίες μας, επειδή τα στελέχη που συμμετείχαν εκ μέρους του ΚΕΕΛΠΝΟ είτε δεν είχαν δυνατότητα να αποφασίσουν είτε δεν έκαναν τη σωστή εσωτερική επικοινωνία με τα αντίστοιχα τμήματα του Οργανισμού, είτε οι συντονιστές των τμημάτων δεν αισθάνονταν την υποχρέωση να λογοδοτήσουν στην Επιτροπή.

γ) Το συντονισμό της Επιτροπής: προτείνουμε σε κάθε περίπτωση τον συντονισμό να τον έχει το ΚΕΕΛΠΝΟ με την υποστήριξη εκ περιτροπής ενός φορέα της κοινωνίας των πολιτών (ανά εξάμηνο και νέα ανάθεση, για παράδειγμα). Είναι σημαντικό τα θέματα συζήτησης (agenda) να γνωστοποιούνται νωρίτερα της συνάντησης ώστε οι οργανώσεις μας να προετοιμάζονται. Επίσης είναι σημαντικό τα πρακτικά της κάθε προηγούμενης συνάντησης να συναποφασίζονται πριν παρουσιαστούν ως τελικά και προς υπογραφή πριν την έναρξη της επόμενης συνάντησης. κατά τη διάρκεια των συναντήσεων.

δ) Τα μέλη της Επιτροπής: προτείνουμε να επαναξιολογηθεί η συμμετοχή των φορέων της κοινωνίας των πολιτών με βάση τις δράσεις τους σε θέματα υγείας, δημόσιας υγείας και δικαιωμάτων κατά την τελευταία διετία. Προτείνουμε επίσης να προσκληθούν και φορείς που μπορεί να έχουν δηλώσει ότι δεν συμμετέχουν ως μέλη σε τέτοιου είδους επιτροπές (π.χ. Γιατροί Χωρίς Σύνορα) αλλά είναι θεμιτή και άκρως ενισχυτική η παρουσία τους με το ρόλο του παρατηρητή.
Επίσης, για ορισμένες συνεδριάσεις και όπου το θεματικό ή τα θεματικά ενδιαφέροντα το επιβάλλουν προτείνουμε να προσκαλούνται (ad hoc) φορείς που έχουν σχετική γνώση και τεχνογνωσία (π.χ. Συνήγορος της Υγείας, Συμβούλιο Βιοηθικής, Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου κλπ).

ε) Τη διαφάνεια των εργασιών της Επιτροπής: για μας είναι πολύ σημαντικό βήμα η δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο των υπογεγραμμένων πρακτικών καθώς και η αναφορά σε αυτά των κινήσεων που θα κάνει ο Οργανισμός σας προς το Υπουργείο Υγείας (και πιθανά συναρμόδια Υπουργεία) ως προς τις προτάσεις συνεργασίας που θα προκύψουν από τις εργασίες μεταξύ μας. Έχοντας κακή εμπειρία στο παρελθόν και πολλαπλά αιτηθεί προς τον Πρόεδρο, το ΔΣ και τη Διεύθυνση του ΚΕΕΛΠΝΟ τη σύνταξη και δημοσιοποίηση απολογισμών έργου και οικονομικών, θεωρούμε ότι κάθε βήμα προς τη διαφάνεια και την ανάπτυξη του αισθήματος της λογοδοσίας είναι πολύ σημαντικό για την ομαλότερη συνεργασία σας με την κοινωνία των πολιτών.

 

Θεωρήσαμε σημαντικό να καταθέσουμε αυτές μας τις σκέψεις πριν την συνάντηση. Ελπίζουμε να είναι σαφής η διάθεσή μας να ανοίξουμε νέα σελίδα συνεργασίας αλλά και οι προϋποθέσεις με τις οποίες θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει ουσιαστικά και παραγωγικά. >>

21
Σεπτέμβριος
2016

PRAKSIS, MSF, SAVE THE CHILDREN για την κατάσταση των ασυνόδευτων παιδιών στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία[1], μετά το κλείσιμο της Βαλκανικής οδού και την εφαρμογή της συμφωνίας Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης-Τουρκίας το Μάρτιο του 2016, περίπου 58.000 αιτούντες άσυλο βρίσκονται αποκλεισμένοι στην Ελλάδα. Περίπου το 38% από αυτούς που αιτούνται προστασίας είναι παιδιά, μεταξύ τους και ένας αυξανόμενος αριθμός ασυνόδευτων ανηλίκων, που έχουν φτάσει στη χώρα χωρίς κάποιο γονέα ή κηδεμόνα και είναι εξαιρετικά εκτεθειμένα σε κάθε μορφή κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Ο αριθμός των ασυνόδευτων παιδιών που έχουν εντοπιστεί στη χώρα ανέδειξε τα όρια και τα κενά του προστατευτικού πλαισίου και των υπηρεσιών στήριξης ασυνόδευτων ανηλίκων, καθώς και το γεγονός ότι αυτό το σύστημα έχει αποτύχει να δώσει απαντήσεις στις ανάγκες τους για διεθνή προστασία, συμπεριλαμβανομένης της αξιοπρεπούς διαβίωσης και της πρόσβασης σε θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.

 

Διαβάστε όλο το ενημερωτικό σημείωμα στα ελληνικά ΕΔΩ

 

[1] Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής

26
Σεπτέμβριος
2016

Η Praksis σε ημερίδα του Ευρωπαϊκού Πράσινου Ιδρύματος

Η Praksis συμμετείχε σε πάνελ ημερίδας του Ευρωπαϊκού Πράσινου Ιδρύματος που διοργανώθηκε το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου σε συνεργασία με το Πράσινο Ινστιτούτο, παρουσία Πράσινων Ευρωβουλευτών, βουλευτών, εκπροσώπων δημοτικών συμβουλίων και εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών. Τίτλος της ημερίδας "Οι πρόσφυγες στην Ευρώπη των κλειστών συνόρων". Η Μαριανέλλα Κλώκα, που εκπροσώπησε την οργάνωση, μίλησε για την εμπειρία μας σε ζητήματα ασυνόδευτων ανηλίκων και για το ρόλο των ΜΚΟ και της κοινωνίας των πολιτών, στην σημερινή κρίση υποδοχής που ζούμε στο προσφυγικό. Αναφέρθηκε στην αρνητική επίδραση που είχε το κλείσιμο των βορείων συνόρων και της λεγόμενης βαλκανικής οδού αλλά και η υπογραφή ΕΕ-Τουρκίας στη λίστα αναμονής των ασυνόδευτων ανηλίκων που σήμερα βρίσκονται σε μεικτή κράτηση στα hotspot στα νησιά, σε προαναχωρησιακούς χώρους, σε αστυνομικά τμήματα, ακόμα και στο δρόμο και κατέληξε λέγοντας:

"Η κρίση υποδοχής είναι – δυστυχώς - μια ευκαιρία να αναγνωρίσουμε στο σημερινό σύστημα το θρίαμβό του στο πόσο μας έχει διαιρέσει, πόσο μας έχει εγκλωβίσει στον καθημερινό αγώνα για την επιβίωση και στην κάλυψη των ατομικών μας αναγκών. Είναι μια ευκαιρία όμως να αναδειχθούν και τα κενά του, να αντιληφθούμε πόσο έξω στους υπολογισμούς του πέφτει, όταν νομοθετεί ή συναποφασίζει πολιτικές που δεν εξυπηρετούν το συμφέρον των παιδιών που φεύγουν από τον πόλεμο ή από ζώνες μεγάλης φτώχειας αναζητώντας μια νέα ζωή. Είναι τέλος μια ευκαιρία που μας δίνεται σαν άτομα και κοινωνίες να κάνουμε τη δική μας ενδοσκόπηση και να επανατοποθετηθούμε απέναντι στο παράλογο του πολέμου που δημιουργεί όλο αυτό το προσφυγικό κύμα, να επανατοποθετηθούμε στο αν θέλουμε τελικά να ζήσουμε αλλά και σε τι συνθήκες εμείς και τα παιδιά αυτού του κόσμου, δηλαδή για το μέλλον μας ως ανθρωπότητα. Γι αυτό το σταυροδρόμι που ζούμε στη σημερινή ιστορική στιγμή και γι αυτή τη σημαντική απόφαση που πρέπει να πάρουμε ως λαοί, προσωπικά ευγνωμονώ που βρίσκομαι εδώ και που, όσο μου αντιστοιχεί και εμένα και των συναδέλφων μου στην PRAKSIS, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να επηρεάσουμε τη συνολική ροή προς την υπηρεσία της ζωής και του μέλλοντος και όχι προς το παράλογο του μίσους, του φόβου και της καταστροφής."

 

 

11
Οκτώβριος
2016

Δημοσίευση των αποτελεσμάτων και των συστάσεων πολιτικής αναφορικά με τα προγράμματα μείωσης βλάβης στις φυλακές

Παρά το γεγονός ότι την περασμένη δεκαετία διαπιστώθηκε μια ανάπτυξη της υποστήριξης των παρεμβάσεων μείωσης βλάβης αλλά και της διαθεσιμότητας και προσβασιμότητας σε ποιοτικές τέτοιες υπηρεσίες εντός των φυλακών, εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ανισότητες πρόσβασης ενώ οι όποιες παρεχόμενες υπηρεσίες δεν είναι συγκρίσιμες με αυτές που παρέχονται εκτός φυλακών στην κοινότητα. Αυτό το άρθρο παρέχει μια σύντομη σύνοψη για τα όσα συμβαίνουν στις φυλακές της Καταλονίας (Ισπανία), της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Ιρλανδίας, της Λετονίας, της Πολωνίας και της Πορτογαλίας. Οι χώρες αυτές παρέχουν μια σειρά υπηρεσιών μείωσης βλάβης στην κοινότητα, στην πλειονότητά τους όμως δεν έχουν καταφέρει να παρέχουν ούτε την ίδια ποιότητα, ούτε καν τις ίδιες υπηρεσίες στις φυλακές. Αυτό παραβιάζει σαφώς τις διεθνείς συμβάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και τα ελάχιστα επίπεδα τα οποία οφείλουμε ως χώρες να παρέχουμε για τη θεραπεία των κρατουμένων. Στις χώρες που οι υπηρεσίες μείωσης βλάβης ήταν διαθέσιμες και προσβάσιμες στις φυλακές για κάποιο χρονικό διάστημα, παρατηρήθηκαν καλύτερα αποτελέσματα στον τομέα της υγείας, σημαντικές μειώσεις διαγνώσεων HIV και ηπατίτιδας C. Παρόλο που η κατάσταση που αποτυπώνεται στις φυλακές των προαναφερθέντων χωρών είναι τελείως διαφορετική, μπορούν να αναδειχθούν σημαντικά ζητήματα και να πάρουμε μαθήματα, όπως ποια στοιχεία οδηγούν στην δημιουργία περιβαλλόντων για παρεμβάσεις μείωσης βλάβης, τι ρόλο παίζει η μεταφορά κονδυλίων αλλά και η συστηματική συγκέντρωση στοιχείων όπως και η πρόσβαση στις υπηρεσίες.

Όλη η δημοσίευση στα αγγλικά ΕΔΩ.

22
Νοέμβριος
2016

Η PRAKSIS στο συνέδριο για τη μείωση βλάβης σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική (MENAHRA)

Με τίτλο ομιλίας «Συνέργειες για την αλλαγή: 5 χρόνια μετά την επιδημία HIV μεταξύ των χρηστών ενδοφλέβιων ουσιών στην Ελλάδα» και στο πάνελ που αφορά τη διεκδίκηση δικαιωμάτων, η PRAKSIS θα πάρει μέρος στο τριήμερο συνέδριο για τη μείωση βλάβης που αφορά την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Το συνέδριο διοργανώνεται στο Λίβανο από τις 23 μέχρι και τις 25 Νοεμβρίου. Στο ίδιο πάνελ θα παρουσιαστούν δράσεις διεκδίκησης που αφορούν τη μείωση βλάβης στο Μπαχρέιν, στην Παλαιστίνη και στο Μαρόκο.

Πρόκειται για την 3η διοργάνωση της MENAHRA. Αυτή τη χρονιά το βασικό της θέμα συνοψίζεται ως εξής: «Μειώνοντας τη βλάβη και διασφαλίζοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα». Εκτός από το συγκεκριμένο πρόγραμμα θεματικών και παρουσιάσεων, υπάρχει χώρος διαλόγου και γκαλερί για πόστερ δράσεων.

Για περισσότερες πληροφορίες και το πρόγραμμα μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης: https://menahraconference.net/

03
Μάρτιος
2017

Inter Agency Task Team: O HIV σε επείγουσες καταστάσεις

Η προσφυγική κρίση στη Μεσόγειο τα τελευταία χρόνια δημιούργησε πρωτοφανείς καταστάσεις στον Ευρωπαϊκό χώρο. Η PRAKSIS ανταποκρίθηκε σε αυτή την ανθρωπιστική κρίση με επείγουσες παρεμβάσεις, αντλώντας από την εμπειρία της σε ιατρικά και στεγαστικά προγράμματα. Από το καλοκαίρι του 2016, μετά από εισήγηση της αντιπροσωπίας των ΜΚΟ στο πρόγραμμα του ΟΗΕ για το HIV/AIDS (NGO Delegation to the UNAIDS Programme Coordinating Board), η PRAKSIS συμμετέχει στην Inter Agency Task Team: HIV in Emergencies. Η ομάδα αποτελείται από φορείς, προγράμματα και ειδικές αντιπροσωπίες των Ηνωμένων Εθνών, καθώς και οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών.

Αυτή η διατομεακή ομάδα επεξεργάζεται ένα μεγάλο εύρος θεμάτων προσφέροντας τεχνική υποστήριξη, καθοδήγηση, διεκδίκηση και συντονισμό με στόχο την όριζόντια ενσωμάτωση της ατζέντας που αφορά τον HIV σε όλα τα clusters των Ηνωμένων Εθνών (προστασία, στέγαση, ασφάλεια τροφίμων, υγεία κ.ο.κ.). Η ανατροφοδότηση από το πεδίο συμβάλει σημαντικά στην καλύτερη στόχευση των παρεμβάσεων, ενώ οι οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών έχοντας ευκολότερη πρόσβαση σε πληθυσμούς στόχο μπορούν να φροντίσουν ώστε αυτές οι παρεμβάσεις να φτάσουν αποτελεσματικά στους ανθρώπους που τις χρειάζονται.

Η PRAKSIS αποτελεί τον μοναδικό φορέα εθνικής εμβέλειας που συμμετέχει σε αυτή την ομάδα.

 

Δείτε περισσότερα στο site http://istage.website/iatt/

08
Μάρτιος
2017

Συνάντηση με την εθνική συντονίστρια για τα ναρκωτικά

Συνάντηση με την Εθνική Συντονίστρια για τα Ναρκωτικά, κ. Παπουτσοπούλου-Διαμαντοπούλου, είχαμε την Τετάρτη 1/3/2017 εκπρόσωποι της ελληνικής Πλατφόρμας ΜΚΟ για τις Ψυχοδραστικές Ουσίες μετά από σχετικό αίτημα των συνεργαζόμενων οργανώσεων. Η συνάντηση άνοιξε με συζήτηση γύρω από το έργο, τη βασική επιδίωξη και τους στόχους της Πλατφόρμας. Στη συνέχεια η Εθνική Συντονίστρια μας ενημέρωσε αναλυτικά για τα εξής:

• τις δράσεις του Γραφείου της κατά την τριετία 2013-2016,
• τις εξελίξεις σε τοπικό και διεθνές επίπεδο,
• τα συμπεράσματα της προεδρίας της Σλοβακίας στην Οριζόντια Ομάδα Ναρκωτικών,
• τις προτεραιότητες της προεδρίας της Μάλτας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και
• τη συμμετοχή της χώρας μας στην 60η συνεδρίαση της Επιτροπής για τα Ναρκωτικά του ΟΗΕ (CND)

 

Από τη συζήτηση προέκυψε πως οι δράσεις του Γραφείου της Εθνικής Συντονίστριας κατά την τριετία 2013-2016 επικεντρώθηκαν κυρίως στην εκπροσώπηση της χώρας μας στο εξωτερικό. Για το ίδιο διάστημα, σε εθνικό επίπεδο υπάρχει στασιμότητα των εξελίξεων, γεγονός που οφείλεται κυρίως σε αγκυλώσεις αναφορικά με τη συνεργασία των αντίστοιχων αρμόδιων θεσμικών οργάνων προς την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων τους, έτσι όπως αυτές ορίζονται από το Νόμο περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις 4139/2013. Όπως έχουμε πολλές φορές τονίσει με δελτία τύπου και παρεμβάσεις μας ως Kοινωνία των Πολιτών, και επιβεβαιώθηκε ξανά και σε αυτή τη συνάντηση, η χώρα μας δεν διαθέτει εγκεκριμένο και επίσημο Εθνικό Σχέδιο Δράσης και Εθνική Στρατηγική για τα Ναρκωτικά.

 

Η Πλατφόρμα ΜΚΟ για τις Ψυχοδραστικές ουσίες υπενθυμίζει τις επαναλαμβανόμενες συστάσεις του ΟΗΕ – κατά την Ειδική Σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων εθνών για τα Ναρκωτικά (UNGASS 2016) – για την πολύτιμη συμβολή της Κοινωνίας των Πολιτών στον τομέα των ψυχοδραστικών ουσιών και την ανάγκη για την ενεργή εμπλοκή της στη διαμόρφωση των πολιτικών για τα ναρκωτικά:

 

«Αναγνωρίζουμε ότι η Κοινωνία των Πολιτών, καθώς και η επιστημονική και ακαδημαϊκή κοινότητα, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση και καταπολέμηση του παγκόσμιου προβλήματος των ναρκωτικών και σημειώνουμε ότι οι πληθυσμοί που πλήττονται και οι εκπρόσωποι των φορέων της Κοινωνίας των Πολιτών, κατά περίπτωση, πρέπει να μπορούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση, εφαρμογή και παροχή των σχετικών επιστημονικών στοιχείων, την αξιολόγηση των πολιτικών και των προγραμμάτων ελέγχου των ναρκωτικών».

Απόσπασμα από το τελικό κείμενο που υιοθέτησε η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ κατά την UNGASS (2016)

 

Ως Κοινωνία των Πολιτών δεσμευόμαστε πως:

η νομική κατοχύρωση της συμμετοχής μας στα όργανα λήψης αποφάσεων και χάραξης πολιτικών και προγραμμάτων θα αποτελέσει το επίκεντρο των προσπαθειών της Πλατφόρμας ΜΚΟ για τις Ψυχοδραστικές Ουσίες κατά τα επόμενα βήματα διεκδίκησης και ότι θα προχωρήσουμε σε όλες εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου η φωνή της κοινότητας των ίδιων των ανθρώπων που είναι πρώην/νυν χρήστες ψυχοδραστικών ουσιών να ακούγεται δυνατά και ισότιμα σε όλα τα επίσημα τραπέζια διαλόγου.

Βασική μας επιδίωξη είναι η υλοποίηση μιας συντονισμένης και αποτελεσματικής πολιτικής για τα ναρκωτικά με προσανατολισμό τη δημόσια υγεία και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

 

Δείτε όλη την ανακοίνωση ΕΔΩ

10
Μάρτιος
2017

Έκθεση για τους Σταθμούς Εποπτευόμενης Χρήσης και το Πρόγραμμα ΟΔΥΣΣΕΑΣ

Στις 6 Μαρτίου 2017 η PRAKSIS κατέθεσε Έκθεση στο Υπουργείο Δικαιοσύνης με θέμα τη λειτουργία των Σταθμών Εποπτευόμενης Χρήσης. Πάγιο αίτημα της οργάνωσης είναι η δυνατότητα να λειτουργούν απρόσκοπτα Σταθμοί Εποπτευόμενης Χρήσης στην Αθήνα και σε όσα σημεία υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν χρήση ουσιών στο δρόμο. Στην Έκθεση εξηγείται η διεθνής πρακτική, οι λόγοι που καθιστούν αυτές τις δομές χρήσιμες, το ιστορικό της πιλοτικής εφαρμογής του Σταθμού Εποπτευόμενης Χρήσης - ΟΔΥΣΣΕΑ, που λειτούργησε ο ΟΚΑΝΑ και μια σειρά προτάσεων σε επίπεδο νομικό, επιχειρησιακό και διαφάνειας.


Μπορείτε να διαβάσετε την αναφορά ΕΔΩ.

10
Μάρτιος
2017

Για τις ανεξάρτητες επιτροπές προσφυγών και την Τουρκία ως "ασφαλή" τρίτη χώρα

Η Καμπάνια για την Πρόσβαση στο Άσυλο στηρίζει τις αιτήσεις ακυρώσεως που συζητούνται αύριο στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αφορούν τη λειτουργία των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών και τον χαρακτηρισμό της Τουρκίας ως ασφαλούς τρίτης χώρας ασύλου. Διακυβεύεται όχι μόνο η διεθνής προστασία στην Ελλάδα αλλά το κράτος δικαίου και η ίδια η δημοκρατία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

 

Δείτε όλη την ανάρτηση ΕΔΩ

10
Μάρτιος
2017

Επιστολή στον Πρωθυπουργό με αφορμή τη συμμετοχή του στην 60η Συνεδρίαση της Επιτροπής Ναρκωτικών του ΟΗΕ

Αθήνα, 10/3/2017

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,

με ιδιαίτερο ενδιαφέρον πληροφορηθήκαμε την τιμητική πρόσκληση που λάβατε, προκειμένου να παρευρεθείτε και να μιλήσετε για ζητήματα που άπτονται του τομέα των ψυχοδραστικών ουσιών, κατά την 60η συνεδρίαση της Επιτροπής για τα Ναρκωτικά του ΟΗΕ, που θα λάβει χώρα στις 13-17 Μαρτίου στη Βιέννη.

Με αυτή την αφορμή η «Πλατφόρμα ΜΚΟ για τις Ψυχοδραστικές Ουσίες» – ως ενεργό κομμάτι της Κοινωνίας των Πολιτών αλλά και της κοινότητας των ανθρώπων που είναι πρώην/νυν χρήστες ψυχοδραστικών ουσιών, θεωρεί ότι η χώρα μας πρέπει να στηρίξει τη στροφή που γίνεται τα τελευταία χρόνια από τα κράτη-μέλη του ΟΗΕ από την πολιτική της καταστολής σε πολιτικές που προσανατολίζονται στη δημόσια υγεία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Παρά τη θετική εξέλιξη που σημειώνεται στη χώρα μας αναφορικά με τη θεραπεία των χρηστών που έρχονται αντιμέτωποι με το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας ζητήματα, τα οποία παρεμποδίζουν την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής πολιτικής για τα ναρκωτικά στην Ελλάδα. Προσδοκία μας είναι να τα λάβετε υπόψη σας κατά την ομιλία σας στην Ολομέλεια της Συνεδρίασης, παρουσιάζοντας έτσι μια ολοκληρωμένη εικόνα της τρέχουσας κατάστασης.

Πιο συγκεκριμένα:
Η χώρα μας δεν έχει Εθνική Στρατηγική ούτε Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα ναρκωτικά. Όλες οι προσπάθειες που έγιναν για υιοθέτηση Στρατηγικής και Σχεδίου δράσης, κατά το 2014, σταμάτησαν στο κρισιμότερο σημείο, όπου η διυπουργική επιτροπή έπρεπε να τα επικυρώσει ώστε να τα θέσει σε ισχύ. Αυτή η σοβαρή κατά τη γνώμη μας έλλειψη δεν βοηθά στο να υπάρχει στη χώρα συντονισμός ως προς τα προγράμματα, τις πρωτοβουλίες και τα αναγκαία νομοθετήματα προς όφελος της κοινότητας όσων κάνουν χρήση ψυχοδραστικών ουσιών, αλλά και της κοινωνίας γενικότερα.
Δεν βοηθά στο να μην υπάρχει, για παράδειγμα, αλληλοεπικάλυψη σε κάποιες ανάγκες και έτσι σε μια περίοδο που οι πόροι είναι δυσεύρετοι, αυτό που συμβαίνει είναι:
α) να γίνονται ίδιες δράσεις από διαφορετικούς Οργανισμούς χωρίς προηγούμενο στρατηγικό σχεδιασμό
β) να μένουν άλλες απαραίτητες δράσεις, που πιθανά θα χρειάζονταν είτε καλύτερη χρηματοδότηση είτε τη στήριξη όλων των αρμόδιων Οργανισμών, σε καθεστώς επισφάλειας
γ) να μην λαμβάνονται οι απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα βοηθούσαν στη βελτίωση της ζωής και της αξιοπρέπειας των ίδιων των χρηστών ψυχοδραστικών ουσιών, του περιβάλλοντός τους και ευρύτερου κοινωνικού συνόλου
δ) να μην έχουμε την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ δράσεων και πόρων που στοχεύουν στην καταστολή και όσων στοχεύουν στην πρόληψη, τη μείωση της βλάβης και τη θεραπεία
ε) να εξακολουθούν εγκεκριμένοι εθνικοί Οργανισμοί σαν το ΚΕΘΕΑ, τον ΟΚΑΝΑ και το 18ΑΝΩ να μην συνεργάζονται στο βαθμό που θα έπρεπε για τη βελτίωση των υπηρεσιών που προσφέρουν στους ανθρώπους που κάνουν χρήση ψυχοδραστικών ουσιών και τις οικογένειές τους.

Η Μείωση της Βλάβης πρέπει να αναγνωριστεί σαν σημαντική συμβολή στον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων της χρήσης ψυχοδραστικών ουσιών και τη διάδοση μεταδοτικών ασθενειών και να κατοχυρωθεί με θεσμοθετημένο τρόπο

Η πολιτική για τα ναρκωτικά χρειάζεται να διαμορφώνεται με την ισότιμη συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών και εμπλεκόμενων φορέων, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ άλλων της Κοινωνίας των Πολιτών και της κοινότητας των χρηστών ψυχοδραστικών ουσιών
Θεωρούμε επιτακτική ανάγκη να μεριμνήσετε, σε συνεργασία με τα αρμόδια όργανα που προβλέπει ο «Νόμος περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις» (4139/2013), ώστε να καλυφθούν αυτά τα κενά σε βάθος 2020. Με αυτό τον τρόπο η χώρα θα συντονιστεί σε μια κοινή κατεύθυνση και είμαστε σίγουροι ότι τόσο ενόψει της UNGASS 2019, αλλά και γενικότερα θα είναι πιο έτοιμη και πιο ενισχυμένη στο να έχει μετρήσιμα και ενδιαφέροντα αποτελέσματα σε όλους τους στρατηγικούς τομείς (πρόληψη, μείωση βλάβης, θεραπεία, καταστολή) που αφορούν το πολυσύνθετο ζήτημα των ψυχοδραστικών ουσιών.

Με εκτίμηση,
Τα μέλη της Πλατφόρμας ΜΚΟ για τις Ψυχοδραστικές Ουσίες
Δίκτυο Ομοτίμων Χρηστών Ψυχοδραστικών Ουσιών
«ΔΙΟΓΕΝΗΣ» Διάλογος Πολιτικής για τα Ναρκωτικά
«Θετική Φωνή» Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδος
«Κέντρο Ζωής» για την υποστήριξη των ανθρώπων που ζουν με HIV/AIDS
«Προμηθέας» Σύλλογος Ασθενών Ήπατος
PRAKSIS

(Η επιστολή κοινοποιήθηκε σε όλα τα αρμόδια υπουργεία/φορείς, που συνθέτουν την Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των Ναρκωτικών, της οποίας και προεδρεύει ο Πρωθυπουργός, σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο “Νόμος περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις” (4139/2013), καθώς επίσης και στην Εθνική Συντονίστρια για τα Ναρκωτικά.)

17
Μάρτιος
2017

Δράσεις της PRAKSIS σε χώρους κράτησης και ζητήματα HIV/AIDS

Παρασκευή, 17 Μαρτίου 2017

Οι αρχές μας

  • Η δωρεάν παροχή κοινωνικών και ιατρικών υπηρεσιών στους τομείς της θεραπείας, της πρόληψης, της εκπαίδευσης, της υγειονομικής υποδομής για όλους τους συνανθρώπους μας.
  • Η προώθηση της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού.
  • Η μαρτυρία και η κατά περίπτωση καταγγελία της κατάστασης των κοινωνικών ομάδων σε κίνδυνο.

Διαφάνεια

Σεβόμενοι τις αρχές της λογοδοσίας και της διαφάνειας, δημοσιεύουμε την τελευταία διετή αναφορά δράσης μας.

Ετήσια Αναφορά Δράσης

Επικοινωνία

  • Στουρνάρη 57, 10432, Αθήνα (Κεντρικά Γραφεία)
  • Τ 210 520 5200, F 210 520 5201

Κατεβάστε την εφαρμογή PRAKSIS για iPhone & Android

apple storegoogle play