Αναφορές

Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα "Ο HIV στη δημόσια σφαίρα"

Ο δημόσιος λόγος ως εργαλείο καταπολέμησης του στίγματος που βιώνουν οι άνθρωποι με HIV/AIDS. Ο δημόσιος λόγος ως μέσο αύξησης της ορατότητάς τους. Ο δημόσιος λόγος ως όχημα κοινωνικής ενσωμάτωσης και αποδόμησης των στερεοτύπων που συνοδεύουν τον HIV.

Ο Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδος «Θετική Φωνή», το «Κέντρο Ζωής» και η «PRAKSIS» παρουσιάζουν την ειδική απολογιστική έκδοση του έργου «O HIV στη Δημόσια Σφαίρα» που για 15 μήνες αποτέλεσε την πλατφόρμα κοινών παρεμβάσεων στα μέσα ενημέρωσης για ζητήματα που σχετίζονται με το HIV/AIDS, διεκδίκησης δικαιωμάτων των οροθετικών ατόμων στην Ελλάδα και προσέγγισης και επιμόρφωσης των κύριων διαμορφωτών της κοινής γνώμης όπως οι δημοσιογράφοι, οι κρατικοί αξιωματούχοι και οι πολιτικοί.

Συμπληρωματικά με την παράθεση των κοινών πρωτοβουλιών των τριών οργανώσεων μέχρι το τέλος του 2015, η ειδική έκδοση επιχειρεί μία καταγραφή των πιο σημαντικών εκφάνσεων του στίγματος που βιώνουν οι άνθρωποι με HIV/AIDS τόσο στην Ελλάδα, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, σε ένα φάσμα που εκτείνεται από το χώρο της εργασίας και την παροχή ιατρικών υπηρεσιών έως το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον και τους περιορισμούς στα ταξίδια, τη μετακίνηση και την εγκατάσταση.

Το έργο «Ο HIV στη Δημόσια Σφαίρα» χρηματοδοτήθηκε από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία στο πλαίσιο του Προγράμματος «Είμαστε όλοι Πολίτες», το οποίο είναι μέρος του συνολικού Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ για την Ελλάδα, γνωστού ως EEA Grants. Διαχειριστής Επιχορήγησης του Προγράμματος είναι το Ίδρυμα Μποδοσάκη. Στόχος του Προγράμματος είναι η ενδυνάμωση της κοινωνίας των πολιτών στη χώρα μας και η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Δείτε την ειδική απολογιστική έκδοση εδώ.

 

08
Σεπτέμβριος
2014

Σχολιασμός σημαντικών κειμένων για τα ναρκωτικά

Εθνική Στρατηγική - Εθνικό Σχέδιο Δράσης
Μέσα στο καλοκαίρι, και μετά από πολλές πιέσεις που ως γνωστόν έφτασαν μέχρι και την πόρτα του γραφείου του Πρωθυπουργού, μας δόθηκε η δυνατότητα να στείλουμε σχόλια στα υπό διαμόρφωση κείμενα Εθνικής Στρατηγικής και Εθνικού Σχεδίου για τα Ναρκωτικά, που ετοίμασε η επιτροπή για τα ναρκωτικά, στην οποία προεδρεύουσα είναι η Εθνική Συντονίστρια για τα Ναρκωτικά, κα Διαμαντοπούλου - Παπουτσοπούλου. Σε πρώτη φάση οι 6 ΜΚΟ που πιέσαμε για να δοθούν τα κείμενα σε διαβούλευση με την κοινωνία των πολιτών στείλαμε κοινή επιστολή την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Στη συνέχεια κάθε οργάνωση είχε την ευχέρεια να στείλει τα δικά της σχόλια. Η PRAKSIS σχολίασε τα εξής ζητήματα:

  • την​ ανάγκη​ επαγρύπνηση​ς​ στα ζητήματα νέων διαγνώσεων HIV​, ​ηπατιτίδων​ και φυματίωσης​ μεταξύ των χρηστών ενδοφλέβιων ουσιών καθώς τα ποσοστά επιπολασμού παραμένουν σε πολύ υψηλό επίπεδο​,​
  • την αξιολόγηση​ και προσαρμογή​ των προγραμμάτων πρόληψης με βάση και τα νέα δεδομένα από το ΕΚΤΕΠΝ που μιλούν για αύξηση της χρήσης κάνναβης σε μικρές ηλικίες​,​
  • το άνοιγμα διαλόγου για την τάση που υπάρχει σε αρκετές χώρες να αποποινικοποιηθεί η χρήση της κάνναβης​,​
  • την υιοθέτηση του πακέτου παρεμβάσεων που προτείνουν​ οι​ 3 παγκόσμιοι οργανισμοί (UNODC, WHO, UNAIDS) αναφορικά με τη μείωση βλάβης​,​
  • ​τη νομική κάλυψη των κέντρων επιτηρούμενης χρήσης,
  • την αλλαγή του νομικού πλαισίου που να υποστηρίζει τη δωρεάν, ανώνυμη και εθελούσια εξέταση για HIV και άλλα ΣΜΝ,
  • τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών σε ευρωπαϊκό διετές πρόγραμμα που αφορά την έγκαιρη ειδοποίηση και την παρακολούθηση νέων ψυχοδραστικών ουσιών σε συνεργασία με το ελληνικό κέντρο αναφοράς (ΕΚΤΕΠΝ) και ομάδες χρηστών.

​Χάρτα δικαιωμάτων ​​εξαρτημένων ατόμων

Σε μια τελείως διαφορετική διαδικασία η Γενική Γραμματεία Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μαθαίνοντας ας μας επιτραπεί και από την δυσάρεστη εμπειρία με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα όπου βρήκε μεγάλο μέρος της κοινωνίας των πολιτών αντίθετο ως προς τη διαδικασία διαβούλευσης, προχώρησε σε δημόσια διαβούλευση προσχεδίου που είχε ετοιμαστεί από την κα Μένη Μαλλιώρη, Αν. Καθηγήτρια Ψυχιατρικής ΕΚΠΑ και την κα Δανάη Παπαχριστοπούλου, Νομικό.

Η PRAKSIS έστειλε και σε πρώτο και σε δεύτερο χρόνο τις προτάσεις της σε συνεργασία με το International Drug Policy Consortium. Τα κυριότερα σημεία αφορούσαν:

  • την ενεργότερη συμμετοχή των ίδιων των χρηστών σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διαμόρφωση πολιτικής που αφορούν τους ανθρώπους που κάνουν χρήση​,​
  • την αποτύπωση των δεσμεύσεων που έχει η χώρα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για την τήρηση των δικαιωμάτων των χρηστών, με κύριο άξονα την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας​,​
  • την πιο συστηματική αναφορά στα δικαιώματα σε προγράμματα μείωσης βλάβης ώστε να είναι εξίσου ορατή με την αναφορά σε ζητήματα δικαιωμάτων στη φροντίδα και τη θεραπεία.

Αναμένουμε τα τελικά κείμενα για να δούμε, αν όχι όλες τουλάχιστον μερικές από, τις προτεινόμενες διορθώσεις να έχουν συμπεριληφθεί. Η κοινωνία των πολιτών αποδεικνύει ότι δεν επιθυμεί να βρίσκεται στα τραπέζια των συναντήσεων χωρίς λόγο. Έχει άποψη, θέσεις, προτάσεις και ιδέες.

 

30
Νοέμβριος
2013

Σχόλια PRAKSIS για τον 5ο κύκλο επιτήρησης του ECRI

Το ECRI είναι ένα όργανο του Συμβουλίου της Ευρώπης που ασχολείται με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η σύνθεσή του περιλαμβάνει ανεξάρτητους ειδικούς, οι οποίοι καλούνται να επιτηρούν ζητήματα ρατσισμού, ξενοφοβίας, αντισημιτισμού, μη ανοχής και διακρίσεων με βάση τη "φυλή", την εθνική ή εθνοτική προέλευση, το χρώμα, την ιθαγένεια, τη θρησκεία, τη γλώσσα (φυλετικές διακρίσεις). Ετοιμάζει αναφορές και εκδίδει συστάσεις προς τα κράτη - μέλη της Ε.Ε.

Στις προγραμματισμένες αλλά και έκτακτες αναφορές του ECRI η PRAKSIS συμμετέχει πάντα σε κάθε σημείο της διαδικασίας που προτείνει ο οργανισμός. Έτσι με αφορμή τον 5ο κύκλο επιτήρησης της Ελλάδας που αναμένεται μέσα στο 2014 ετοιμάσαμε αναφορά την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ στα αγγλικά. Την τελευταία αναφορά που κυκλοφόρησε το ECRI μπορείτε επίσης να την διαβάσετε εδώ.

25
Ιανουάριος
2014

Η επιδημία HIV στους χρήστες ενδοφλέβιων ναρκωτικών ουσιών στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης

Η υπεύθυνη διεκδίκησης δικαιωμάτων της PRAKSIS συνεργάστηκε με την εταιρεία Διογένης για την συγγραφή και την κυκλοφορία μιας αναφοράς για τα όσα συνέβησαν στην Ελλάδα με το ξέσπασμα της επιδημίας του HIV σε χρήστες ενδοφλέβιων ναρκωτικών ουσιών. Μέσα στην αναφορά μπορείτε να βρείτε το χρονικό της επιδημίας, λόγους και αιτίες που οδήγησαν σε αυτήν, παρεμβάσεις της πολιτείας, κρατικών φορέων​ ​, της ακαδημαϊκής κοινότητας, της κοινωνίας των πολιτών καθώς και σειρά προτάσεων που ​ ​χρειάζεται να υιοθετηθούν σε ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της μη ασφαλούς χρήσης ενδοφλέβιων ναρκωτικών ουσιών.
Δείτε το πλήρες δημοσιευμένο κείμενο εδώ:​
http://www.diogenis.info/ckfinder/userfiles/files/Briefing_Paper_No_4_the_HIV_epidemic_in_Greece_EL_doc.pdf

23
Οκτώβριος
2014

ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΑΣΥΛΟ: ΕΚΘΕΣΗ Συνθήκες διοικητικής κράτησης & πρόσβαση στη διαδικασία ασύλου

Η ετήσια (2014) έκθεση της πρωτοβουλίας ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΑΣΥΛΟ βρίσκεται εδώ. Θέμα της οι συνθήκες διοικητικής κράτησης & η πρόσβαση στη διαδικασία ασύλου για την Ελλάδα. Θυμίζουμε ότι η PRAKSIS είναι μέλος της πρωτοβουλίας.

 

09
Μάιος
2016

PRAKSIS: Θέσεις για την αποζημίωση της αντιρετροϊκής αγωγής ως θεραπεία και ως πρόληψη (PrEP)

Οικονομική συμμετοχή / PrEP και αγωγή για οροθετικά άτομα

Η συζήτηση

Σε καθεστώς κρίσης αναδύονται διάφορα οικονομικά μοντέλα αποζημίωσης ως λύσεις στην ελλιπή πρόσβαση. Έχει διατυπωθεί -και από συλλόγους ασθενών- η πρόταση της οικονομικής συμμετοχής αυτών που παίρνουν τα φάρμακα, πιο επίσημα και δημόσια όσον αφορά την PrEP (φαρμακευτική αγωγή σε οροαρνητικά άτομα ως πρόληψη) και ανεκδοτολογικά όσον αφορά την αντιρετροϊκή αγωγή για άτομα που ζουν με HIV. Η οικονομική συμμετοχή (συνήθως από 10% ως 25% επί της τιμής) είναι κάτι που υφίσταται ακόμα και για ασθένειες με φάρμακα υψηλού κόστους. Επίσης το Υπουργείο Υγείας έχει υιοθετήσει την ατζέντα και τις οδηγίες του ΠΟΥ για την εφαρμογή προγραμμάτων PrEP και στην Ελλάδα.

Υφίσταται η ηθικολογική διάσταση που στιγματίζει το άτομο που επιλέγει σε συνεργασία με το γιατρό του αυτό το μέτρο πρόληψης (η σεξουαλική συμπεριφορά ως κοινωνική επιβάρυνση που θα πρέπει να βαρύνει οικονομικά το άτομο). Επιπλέον ευνοεί κοινωνικούς αυτοματισμούς και συμψηφισμούς ανθρωπίνων δικαιωμάτων με οικονομικά κριτήρια

 

Η θέση της PRAKSIS

Τόσο ως ηθική ατζέντα όσο και για την αποτελεσματική κάλυψη των ανθρώπων που χρειάζονται τα φάρμακα τόσο ως πρόληψη όσο και ως θεραπεία στη βάση των αναγκών τους και όχι των οικονομικών δυνατοτήτων τους, απαιτούμε αυτά να παρέχονται δωρεάν και απρόσκοπτα.

 

Γενόσημα αντιρετροϊκά

Η συζήτηση

Καθώς μέχρι το 2020 οι πατέντες στο 87% των αντιρετροϊκών φαρμάκων που χρησιμοποιούνται ως ραχοκοκαλιά (backbone) λήγουν [1], χρειάζεται να σχεδιάσουμε μια ολοένα αυξανόμενη χρήση γενόσημων εκδοχών των αντιρετροϊκών που έχουν αποδείξει τόσο την ασφάλεια όσο και την αποτελεσματικότητά τους. Τα γενόσημα είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την υποστήριξη των προϋπολογισμών για τον HIV σε όλο τον κόσμο. Χρησιμοποιούνται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία και η Πορτογαλία. Αντίθετα, η Ελλάδα δεν τα έχει χρησιμοποιήσει ακόμα. Κάποια γενόσημα αντιρετροϊκά -λ.χ. της δραστικής ουσίας efavirenz- συμπεριλήφθηκαν για πρώτη φορά στο Δελτίο Τιμών Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης του ΕΟΦ στις αρχές του 2016, ωστόσο δεν έχουμε ακόμα δεδομένα όσον αφορά την προμήθεια/συνταγογράφησή τους . Ο ΠΟΥ αλλά και οργανισμοί και άτομα από την κοινότητα θεωρούν πως τα γενόσημα είναι το ιδανικό μέσο για την εφαρμογή προγραμμάτων δωρεάν χορήγησης PrEP. Oι δραστικές ουσίες που περιλαμβάνονται στο φάρμακο Truvada βγαίνουν εκτός πατέντας το 2017 και 2018, ενώ ενδεικτικά μια αγωγή με γενόσημα αντιρετροϊκά φτάνει να κοστίζει σε περιπτώσερις ως και το 1/10 της τιμής μίας αγωγής με πρωτότυπα φάρμακα.

 


  1. Βάσει στοιχείων από 11 ευρωπαϊκές χώρες (http://www.imshealth.com)

Η θέση της PRAKSIS

-Θέλουμε να διερευνήσουμε τους λόγους που η Ελλάδα έχει καθυστερήσει να χρησιμοποιήσει γενόσημα αντιρετροϊκά
-Θέλουμε τη χρήση γενόσημων αντιρετροϊκών όπου είναι διαθέσιμα και ενταγμένα σε έναν ευρύτερο προϋπολογισμού φαρμάκου με τρόπο που να επιτρέπεται η πρόσβαση σε νεότερες θεραπείες για τα άτομα που τις έχουν ανάγκη
-Θέλουμε την ενεργή προαγωγή χρήσης των γενοσήμων από φορείς όπως ο ΕΟΦ, ΚΕΕΛΠΝΟ και ο ΕΟΠΥΥ με καμπάνιες ευαισθητοποίησης για την ποιότητα, αποτελεσματικότητα και ασφάλειά τους

21
Σεπτέμβριος
2016

PRAKSIS, MSF, SAVE THE CHILDREN για την κατάσταση των ασυνόδευτων παιδιών στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία[1], μετά το κλείσιμο της Βαλκανικής οδού και την εφαρμογή της συμφωνίας Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης-Τουρκίας το Μάρτιο του 2016, περίπου 58.000 αιτούντες άσυλο βρίσκονται αποκλεισμένοι στην Ελλάδα. Περίπου το 38% από αυτούς που αιτούνται προστασίας είναι παιδιά, μεταξύ τους και ένας αυξανόμενος αριθμός ασυνόδευτων ανηλίκων, που έχουν φτάσει στη χώρα χωρίς κάποιο γονέα ή κηδεμόνα και είναι εξαιρετικά εκτεθειμένα σε κάθε μορφή κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Ο αριθμός των ασυνόδευτων παιδιών που έχουν εντοπιστεί στη χώρα ανέδειξε τα όρια και τα κενά του προστατευτικού πλαισίου και των υπηρεσιών στήριξης ασυνόδευτων ανηλίκων, καθώς και το γεγονός ότι αυτό το σύστημα έχει αποτύχει να δώσει απαντήσεις στις ανάγκες τους για διεθνή προστασία, συμπεριλαμβανομένης της αξιοπρεπούς διαβίωσης και της πρόσβασης σε θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.

 

Διαβάστε όλο το ενημερωτικό σημείωμα στα ελληνικά ΕΔΩ

 

[1] Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής

11
Οκτώβριος
2016

Δημοσίευση των αποτελεσμάτων και των συστάσεων πολιτικής αναφορικά με τα προγράμματα μείωσης βλάβης στις φυλακές

Παρά το γεγονός ότι την περασμένη δεκαετία διαπιστώθηκε μια ανάπτυξη της υποστήριξης των παρεμβάσεων μείωσης βλάβης αλλά και της διαθεσιμότητας και προσβασιμότητας σε ποιοτικές τέτοιες υπηρεσίες εντός των φυλακών, εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ανισότητες πρόσβασης ενώ οι όποιες παρεχόμενες υπηρεσίες δεν είναι συγκρίσιμες με αυτές που παρέχονται εκτός φυλακών στην κοινότητα. Αυτό το άρθρο παρέχει μια σύντομη σύνοψη για τα όσα συμβαίνουν στις φυλακές της Καταλονίας (Ισπανία), της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Ιρλανδίας, της Λετονίας, της Πολωνίας και της Πορτογαλίας. Οι χώρες αυτές παρέχουν μια σειρά υπηρεσιών μείωσης βλάβης στην κοινότητα, στην πλειονότητά τους όμως δεν έχουν καταφέρει να παρέχουν ούτε την ίδια ποιότητα, ούτε καν τις ίδιες υπηρεσίες στις φυλακές. Αυτό παραβιάζει σαφώς τις διεθνείς συμβάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και τα ελάχιστα επίπεδα τα οποία οφείλουμε ως χώρες να παρέχουμε για τη θεραπεία των κρατουμένων. Στις χώρες που οι υπηρεσίες μείωσης βλάβης ήταν διαθέσιμες και προσβάσιμες στις φυλακές για κάποιο χρονικό διάστημα, παρατηρήθηκαν καλύτερα αποτελέσματα στον τομέα της υγείας, σημαντικές μειώσεις διαγνώσεων HIV και ηπατίτιδας C. Παρόλο που η κατάσταση που αποτυπώνεται στις φυλακές των προαναφερθέντων χωρών είναι τελείως διαφορετική, μπορούν να αναδειχθούν σημαντικά ζητήματα και να πάρουμε μαθήματα, όπως ποια στοιχεία οδηγούν στην δημιουργία περιβαλλόντων για παρεμβάσεις μείωσης βλάβης, τι ρόλο παίζει η μεταφορά κονδυλίων αλλά και η συστηματική συγκέντρωση στοιχείων όπως και η πρόσβαση στις υπηρεσίες.

Όλη η δημοσίευση στα αγγλικά ΕΔΩ.

10
Μάρτιος
2017

Έκθεση για τους Σταθμούς Εποπτευόμενης Χρήσης και το Πρόγραμμα ΟΔΥΣΣΕΑΣ

Στις 6 Μαρτίου 2017 η PRAKSIS κατέθεσε Έκθεση στο Υπουργείο Δικαιοσύνης με θέμα τη λειτουργία των Σταθμών Εποπτευόμενης Χρήσης. Πάγιο αίτημα της οργάνωσης είναι η δυνατότητα να λειτουργούν απρόσκοπτα Σταθμοί Εποπτευόμενης Χρήσης στην Αθήνα και σε όσα σημεία υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν χρήση ουσιών στο δρόμο. Στην Έκθεση εξηγείται η διεθνής πρακτική, οι λόγοι που καθιστούν αυτές τις δομές χρήσιμες, το ιστορικό της πιλοτικής εφαρμογής του Σταθμού Εποπτευόμενης Χρήσης - ΟΔΥΣΣΕΑ, που λειτούργησε ο ΟΚΑΝΑ και μια σειρά προτάσεων σε επίπεδο νομικό, επιχειρησιακό και διαφάνειας.


Μπορείτε να διαβάσετε την αναφορά ΕΔΩ.

Οι αρχές μας

  • Η δωρεάν παροχή κοινωνικών και ιατρικών υπηρεσιών στους τομείς της θεραπείας, της πρόληψης, της εκπαίδευσης, της υγειονομικής υποδομής για όλους τους συνανθρώπους μας.
  • Η προώθηση της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού.
  • Η μαρτυρία και η κατά περίπτωση καταγγελία της κατάστασης των κοινωνικών ομάδων σε κίνδυνο.

Διαφάνεια

Σεβόμενοι τις αρχές της λογοδοσίας και της διαφάνειας, δημοσιεύουμε την τελευταία διετή αναφορά δράσης μας.

Ετήσια Αναφορά Δράσης

Επικοινωνία

  • Στουρνάρη 57, 10432, Αθήνα (Κεντρικά Γραφεία)
  • Τ 210 520 5200, F 210 520 5201

Κατεβάστε την εφαρμογή PRAKSIS για iPhone & Android

apple storegoogle play

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το ηλεκτρονικό περιοδικό μας στο e-mail σας